تابلو برق به بیان ساده فضایی است که قطعات مختلف برای کنترل برق را در خود جای داده که باعث می شود ارتباط بین اجزای مختلف (بسته به کاربری، اجزای آن می تواند متفاوت باشد.) به درستی و به دور از عوامل محیطی مخرب شکل بگیرد. طراحی تابلو برق صنعتی به این شکل جلوی خطرات احتمالی در محیط کار را می گیرد.

تابلو برق های صنعتی جهت برق رسانی انواع تجهیزات مختلف صنعتی از قبیل موتورها، پمپ ها، ساختمان ها (مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی) و تعداد بیشماری از تجهیزات که توسط نیروی برق کار می کنند به کار گرفته می شوند. بر خلاف ذهنیت عموم جنس تابلوها از فلز نیستند و نمونه های غیر فلزی آنها نیز موجود است. تابلو برق صنعتی بر اساس فاکتور های خاصی طراحی و تولید می شود که این باعث می شود تجهیزات مورد استفاده در آنها متفاوت باشد.

تابلوها در صنایع، کاربردی وسیع داشته و به منظور حفاظت و کنترل مدارات در یک سیستم قدرت استفاده می شوند. ولتاژ مصرفی آنها یا به صورت تک فاز و یا به صورت سه فاز است که در حالت تک فاز اختلاف سطح ولتاژ بین فاز و نول 220 ولت است و در حالت سه فاز اختلاف ولتاژ بین هر کدام از فازها با یکدیگر 380 ولت و اختلاف سطح ولتاژ بین هر فاز با نول 220 ولت است. اکثر مصرف کننده ها در صنعت از تابلو برق صنعتی سه فاز استفاده می کنند، مصرف کننده های تابلو برق صنعتی سه فاز از توان بالاتری نسبت به مصرف کننده های تابلو برق تکفاز برخوردار هستند.

 

مشخصات فنی تابلو برق صنعتی

این تابلو از اجزای مختلفی از قبیل بدنه تابلو، تجهیزات برقی (شامل بریکرها، کنتاکتورها، رله ها، ترمینال های ورود و خروج، نمایشگرها، اخطار دهنده ها و غیره)، سیم ها، شمش ها و کابل هایی که تجهیزات برقی را مطابق نقشه قدرت و فرمان به هم ارتباط می دهند، تشکیل شده است. یک تابلو متشکل از چندین فیدر (فیدر: در دسته هادی های الکتریکی قرار می گیرد.) ورودی و خروجی می باشد که داخل یک محفظه پلاستیکی یا فلزی قرار گرفته اند. مشخصات تابلوها را می توان به شکل هم بیان کرد.

ویژگی های تابلو برق صنعتی

  • به طور پیوسته ولتاژ و جریان شبکه را بدون ایجاد حرارت اضافی، شکست عایقی و یا خرابی در هر یک از اجزا تحمل نمایند.
  • با توجه به جریان ناشی از اتصال کوتاه یا بروز عیب در شبکه به خوبی عمل کرده و قطع مناسب را انجام دهند.
  • به دلیل نقش اساسی تابلو ها در حفاظت و تنظیم سیستم توزیع برق، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند، از این رو انتخاب درست و صحیح مشخصات آن ها دقت خاصی را طلب می کند.
  • تابلو ها تا حد امکان باید ساده، سریع و قابل اطمینان بوده و پایداری و عملکرد مناسب جهت برآورده کردن نیازهای سیستم را داشته باشند.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلوها را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد مانند: محل نصب، نوع قرارگیری، نوع ساختار، نوع جنس محفظه، اساس نوع ولتاژ، کاربرد.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس نوع محل نصب

اصولا بر اساس محل نصب در دو نوع زیر عرضه می شوند:

تابلو برق محیط بسته

این نوع که در مکان های مسقف مثل سوله ها، انبارها، سالن ها، کارگاه ها و غیره نصب می شوند که دارای تقسیم بندی دیواری و ایستاده هستند.

 

تابلو برق محیط باز

از نوع بیرونی با توجه به ساختار آن، برای محیط های باز استفاده می شود. تابلو برق بیرونی و داخلی ویژگی ها و استانداردهای یکسانی دارد که نوع بیرونی علاوه بر آن ویژگی ها، می تواند در برابر عوامل جوی نیز از تجهیزات مراقبت کند.

 

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس نوع قرارگیری در محل

می توان تابلوها را با توجه به نوع قرارگیری در محل به دسته بندی های مختلف تقسیم کرد که عبارتند از: ایستاده، ایستاده چند منظوره، مدولار، دیواری، رک یا قفسه ای، سویینگ.

 

تابلو برق ایستاده

از دسته تابلوهای فیکس و به صورت ایستاده می باشد، یعنی نیاز ندارد به جای دیگری پیچ شوند یا به جایی مثل دیوار یا قفسه ای تکیه داده شوند.

 

تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق چند منظوره

از دسته تابلوهای فیکس است این تابلوها مانند تابلوهای ایستاده معمولی نیازی به مهار شدن توسط وسیله ای دیگری را ندارد ولی با این تفاوت که می تواند تجهیزات الکتریکی و غیره را در خود جای دهد.

 

تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق مدولار

این تابلوها را می توان یکی از انواع پیشرفته تابلوهای ایستاده (فیکس) دانست که در آن ورقه های فلزی قسمت تامین کننده منبع تغذیه (فیدر: در دسته هادی های الکتریکی قرار می گیرد.) را از فیدر بالایی و پایینی جدا می کنند. برای دسترسی به سر کابل هم دو راهکار وجود دارد، دسترسی از جلو و دسترسی از پشت.

 

تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق دیواری

این تابلوها دارای دو دسته توکار، که در داخل دیوار نصب می شود، و روکار که بر روی سطح دیوار می توان آنها را نصب کرد.

 

تابلو برق صنعتی

 

تابلو برق رک یا قفسه ای

تابلوهای رک جزو دسته تابلوهای فیکس هستند که این تابلوها به شکلی تقسیم بندی شده اند که هر یک از تجهیزات اعم از محفظه های کنترل و مخابراتی و غیره روی آنها نصب می شوند.

 

تابلو برق Swing

یکی از انواع تابلوهای رک و همچنین در دسته بندی تابلوهای فیکس قرار می گیرد و مدلی گران قیمت محسوب می شود، اما یکی از ویژگی های آن این است که درب متحرک شیشه ای آن این امکان را می دهد تا به تجهیزات از پشت تابلو هم دسترسی داشت.

 

تابلو برق صنعتی

 

انواع تابلو برق از نظر ولتاژ

تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. تابلو برق ولتاژ پایین یا LV
  2. تابلو برق ولتاژ متوسط یا MV
  3. تابلو برق ولتاژ قوی یا HV

 

معیارهای اصلی خرید تابلو برق

همان طور که گفتیم برای انتخاب و خرید تابلو برق باید به معیارهای خاصی توجه کنید تا انتخاب درستی را در این باره انجام دهید. در حالت کلی حتما به معیارهای ذکر شده در پایین توجه کنید تا خرید خوبی را داشته باشید، این معیارها عبارتند از:

  • مدل تابلو برق که می تواند شامل مدل های ایستاده، دیواری، روکار، توکار، جعبه ای، رک و غیره باشد.
  • حداکثر مقدار ولتاژ و جریان مورد نظر تابلو برق را انتخاب کنید.
  • جنس تابلو برق را انتخاب کنید که می توانید از بین مدل های فلزی، استیل، آلومینیومی، پلاستیکی و غیره باشد.
  • مکان نصب تابلو بر اساس درونی یا بیرونی را تعیین کنید.
  • استاندارهای مورد استفاده برای محافظت از دستگاه را بررسی کنید.
  • وجود یا عدم وجود ویژگی های مختلف مثل ضد آب و ضد گرد و خاک را بررسی کنید.
  • ثابت یا کشویی بودن ساختار دستگاه را چک کنید.
  • امکان توسعه و تطبیق پذیری دستگاه با امکانات جدید را چک کنید.
  • به برند تولید کننده تابلو برق دقت کنید.

 

دلایل مهمی که نباید تابلو برق بی کیفیت و ارزان را خریداری کنیم؟

در نظر بگیرید که صرفا به خاطر قیمت پایین تابلو برق در یک شرکت ایکس اقدام به خرید این دستگاه کنید و به معیارهای اصلی خرید تابلو برق توجه نکنید و فقط بر اساس قیمت پایین انتخاب خود را انجام دهید در این مواقع به نظرتان چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ برای جواب این سوال باید بگوییم که با احتمال بالا دستگاهی که خریداری کرده اید یا تجهیزات کنترلی موبوط به آن در معرض آسیب های جدی و خطرناک قرار بگیرند، چرا که تابلو برق یک دستگاه الکتریکی است و به همین دلیل باید در مقابل نوسان های جریان و ولتاژ از مقاومت بالایی برخوردار باشند و روش های قطع جریان پیشرفته ای را داشته باشد.

از مهم ترین آسیب ها و خطرات استفاده از تابلو برق بی کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد خطاهای سیستمی زیاد و مختلف
  • اندازه گرفتن ولتاژ و جریان غلط
  • آسیب دیدن قطعات داخلی و رخ دادن اضافه بار
  • آسیب دیدن لوازمی الکترونیکی و الکتریکی که با کمک تابلو برق کنترل می شوند.
  • ایجاد آتش سوزی در دستگاه

 

فاکتورهای مختلفی برای خرید تابلو برق وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به فاکتور قیمت اشاره کرد. قیمت تابلو برق جزو اولین و مهم ترین موارد در خرید تابلو برق است که افراد در وهله اول به آن توجه می کنند. قیمت تابلو برق نیز به خودی خود بسته به مسائل مختلف می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال مدل های تابلو برق براساس تفاوتی که در ویژگی ها و خصوصیاتی که دارند دارای قیمت های مختلفی هستند و در زمان خرید حتما به این مسئله توجه کنید. همچنین لازم به ذکر است که مدل تابلو برق فقط یکی از معیارهایی است که بر روی قیمت تابلو برق تاثیر می گذارند، در ادامه مهم ترین مواردی که بر روی قیمت تابلو برق اثر می گذارند را معرفی خواهیم کرد.

 

پارامتر‌های اثر گذار بر روی قیمت تابلو برق

  • نوع طراحی و استاندارد مورد استفاده در آن
  • جنس دستگاه
  • محل مورد نظر بر روی نصب
  • کیفیت سیم کشی
  • مدل تابلو برق
  • برند تولید کننده
  • حداکثر ولتاژ
  • کیفیت ولتاژ طراحی شده
  • اندازه و ابعاد
  • و غیره

 

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت تابلو برق

قیمت تابلوهای برق همان طور که گفتیم به عوامل متنوعی بستگی دارد. برای مثال قیمت تابلو برق پلاستیکی با قیمت آلومینیومی یا فلزی آن تفاوت زیادی دارد. همچنین هرکدام از این جنس های تابلو برق نیز بسته به ویژگی های قرار داده شده در آن ها ممکن است تفاوت قیمت داشته باشند. برای مثال تابلو برق های پلاستیکی از نوع ساده با نوع شفاف آن دارای قیمت های مختلفی هستند.

تابلو برق ها همچنین در مدل های متنوع مثل توکار ،روکار، ایستاده، دیواری، رک، محفظه و غیره طراحی می شوند که اندازه و مساحت متفاوتی را دارند و بسته به این موارد دارای قیمت های مختلفی هستند.

 

دلایل تفاوت قیمت تابلو برق

قیمت تابلو برق بر اساس شرایط و احتیاج خریدار می تواند دارای تنوع بالایی باشد که از مهم ترین مسائلی که باعث تفاوت قیمت تابلوهای برق با یکدیگر می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع کاربری مورد نظر از نظر خریدار برای تابلو برق، برای مثال برای مصارف خانگی، صنعتی یا فنی
  • نوع توزیع برق
  • تعداد طبقات مورد نظر خریدار برای استفاده از تابلو برق
  • تجهیزات مورد نظر برای ساخت تابلو برق
  • نوع توزیع برق بر اساس دور ثابت یا متغیر
  • خریدار خواهان مدل تابلو برق ساده است یا هوشمند
  • نوع پنل توزیع بر اساس سه فاز یا تک فاز
  • اندازه تابلو برق بر اساس بزرگ یا کوچک
  • جنس تابلو برق بر اساس موارد مختلف

 

مدارات تابلو برق صنعتی

مدار اصلی

تمام بخش های هادی یک تابلو (شامل هادی ها و تجهیزات کلید زنی) که در تشکیل مدار برای انتقال انرژی الکتریکی اصلی بکار رفته باشد، جزو مدار اصلی تابلو محسوب می شود.

مدار فرعی

تمام بخش های هادی یک تابلو به غیر از مدار اصلی که در تشکیل مدار برای کنترل، اندازه گیری، حفاظت و تنظیم به کار رفته باشند.

اجزا بدنه تابلو برق صنعتی

محفظه تابلو برق صنعتی

قسمت دربرگیرنده تابلو که می تواند از متریال مختلف تولید شود را گویند که باعث جلوگیری از تماس اتفاقی با قسمت های دارای برق و قطعات متحرک آن شده و تجهیزات داخلی را در مقابل اثرات خارجی حفاظت می کند.

خانه

بخشی از تابلو قدرت یا فرمان با پوشش فلزی که به غیر از جایی که برای انجام اتصالات، کنترل و تعمیر باید باز بماند را خانه می گویند که درون محفظه بسته است.

جداره تابلو برق صنعتی

جزئی از تابلو که یک خانه را از خانه های دیگر جدا می کند.

دریچه حفاظتی

جزئی از تابلو که می تواند بین دو حالت زیر حرکت کند:

  • وضعیتی که اجازه می دهد کنتاکت های متحرک با کنتاکت های ثابت درگیر شوند.
  • وضعیتی که به صورت قسمتی از پوشش یا جداره درآمده و کنتاکت های ثابت را می پوشاند.

بوشینگ

ساختار ظاهری آن شبیه به استوانه است و به صورت یک عایق عمل کرده که ساختار عایقی که تجهیزات هادی را از خود عبور می دهد.

 

اجزای داخلی تابلو برق صنعتی

تابلوها دارای تجهیزات داخلی بسیار زیادی هستند مانند کلیدهای قدرت، کلیدهای جدا کننده، کنتاکتور، کلید محافظ جان، کلیدهای حرارتی، پوش باتن، بی متال، کلید اتوماتیک هوایی، رله کنترل فاز، تایمر یا رله زمانی، سیستم ها یا PLC، استارتر، سنسورها، فیوزها و غیره که در ادامه به تجهیزات مهم و کاربردی آن اشاره می کنیم.

کلیدهای قدرت یا اتوماتیک (MCCB)

کلید قدرت وسیله است جهت قطع و وصل مکانیکی در شرایط نرمال (عبور و قطع جریان تحت شرایط نرمال مدار) و همچنین برای شرایط ویژه غیر نرمال مدار (نظیر اتصال کوتاه) استفاده می شود.

کلید مینیاتوری (MCB)

عملکرد کلیدهای مینیاتوری به صورت خودکار و از دو نوع مغناطیسی (برای اتصال کوتاه) و بی متالی (برای جریان اضافی) می باشد. MCB ها هم مانند MCCB ها مدار را در شرایط غیر نرمال (اتصال کوتاه و اضافه جریان) محافظت می کنند، این کلیدها به علت امنیت و کنترل بهتر نسبت به فیوزها محبوب تر هستند.

کلیدهای جدا کننده

وسیله قطع و وصل مکانیکی است که در وضعیت باز، قادر به جدا کردن مدار، بر حسب نیاز تعریف شده می باشد. این فاصله های ایجاد شده بین دو کنتاک است. این قطعه در شرایطی می تواند عمل قطع و وصل را انجام دهد که یا در بی باری کامل باشد یا جریان در حال عبور بسیار ناچیز باشد و همچنین باید به این مورد توجه داشت که در موارد قوس الکتریکی هیچ تدبیری برای خاموش کنندگی قوس در نظر گرفته نشده است پس با این اوصاف از آن برای قطع و وصل کردن مدار یا ماشین روشن و در حال کار کردن نمی توان به هیچ عنوان استفاده کرد.

کنتاکتور

در بیان ساده کنتاکتور یک قطعه کلید زنی الکتریکی است که کار قطع و وصل مکانیکی مدار را انجام می دهد. کنتاکتور ساختاری بهم پیوسته و بسیار شبیه به رله ها دارد اما باید این را در نظر گرفت که کنتاکتورها برای دستگاه هایی که با ولتاژ بالا کار می کنند مناسب هستند.

کلید محافظ جان

یکی از انواع کلیدهای MCCB است. همانطور که از نام کلید واضح است برای امور حفاظتی اشخاص ساخته شده است و در سیستم های برقی استفاده می شود.

کلیدهای حرارتی (MPCB)

MPCB ها در دسته کلیدهای محافظتی قرار می گیرند و عملکرد آنها به گونه است که مدار قدرت را به صورت مستقیم قطع می کند. این کلید ترکیبی از بی متال و MCB است که می تواند موتور را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کند و با تنظیم درجه جریان می توان آن را برای محافظت از هر موتوری بکار گرفت.

پوش باتن

اگر بخواهیم به بیان ساده پوش باتن یا شستی را تعریف کنیم باید بگوییم که پوش باتن با یک نیرو خارجی (مقلا نیروی دست انسان) می تواند جریان برق را قطع و وصل کند. پوش باتن ها یکی از مهمترین قطعات در تابلوبرق صنعتی بشمار می روند که در سه نوع استاپ، استارت و استاپ/ استارت دوبل ساخته می شود.

بی متال

از بی متال برا محافظت از موتورهای الکتریکی استفاده می شود.بی متال یا رله حرارتی را یک قطعه محافظتی می دانند، زیرا بی متال در زمان افزایش حرارت با حفاظت از موتور الکتریکی آن را از آسیب حفظ می کند.

کلید اتوماتیک هوایی

کلید هوایی یا دژنکتور، از وظایف این کلید فشار قوی می توان به حفاظت از شبکه، قطع و وصل کردن خط، اندازه گیری کردن پارامترهای شبکه، ثبت رویدادهای مهم مثل خطاها آلارم ها و غیره اشاره کرد.

رله کنترل فاز

رله کنترل فاز از الکتروموتورها حفاظت می کند به طور کلی این قطعه در شرایط خاصی مانند شوک های ناشی از قطع یا وصل شدن های متوالی ، کنترل فاز وارد عمل شده و مدار فرمان را قطع می کند. به عبارتی وظیفه این قطعه حفاظت تجهیزات شبکه در حالت های غیر معمول است.

تایمر یا رله زمانی

وظیفه رله های زمانی کنترل جریان است که در بر اساس نحوه عملکرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند که می توان به تایمر هیدرولیک، تایمر الکترونیکی، رله بی متال، رله زمانی الکترومکانیکی، رله نیوماتیکی اشاره کرد.

سیستم ها یا PLC

همانطور که می دانیم پی ال سی ها کنترل کننده های منطقی هستند و تابلوبرق ها یک محفظه از تجهیزات جهت توزیع برق محسوب می شوند اگر علاوه بر تجهیزات معمول تابلوبرق ها به آن PLC را نیز اضافه کنیم می توانیم پروسه های در حال انجام را به راحتی کنترل کنیم.

سافت استارتر

از سافت استارترها برای زمانی استفاده می شود که نمی توان قطعاتی مانند موتور های الکتریکی که جریان راه اندازی بالایی دارند را مستقیما راه اندازی کرد، چون این کار می تواند به موتور آسیب برساند در این مواقع از سافت استارتر ها یا راه اندازها استفاده می شود.

سنسورها

به علت پیچیده شدن و سرعت گرفتن امور صنعتی سنسورها می توانند در امور بسیاری کمک کننده باشند. وظیفه سنسورها به طور معمول جمع آوری اطلاعات برای سیستم های دیگر نظیر سیستم های اندازه گیری و کنترل است. انواع مختلفی از سنسورها در تابلو برق صنعتی استفاده می شود که عبارتند از: القایی، نوری، شمارش، رنگ، خازنی، خازنی کنترل سطح، مثلا برای کنترل حرکت یک وسیله از سنسورهای نوری – خازنی استفاده می شود.

فیوز تابلوبرق صنعتی

وسیله ای است که هنگام افزایش جریان از مقدار داده شده، با ذوب شدن یک یا چند المان خاص مدار را باز می کند که این المان ها به طور خاصی طراحی و ساخته شده اند. فیوز ها انواع مختلفی دارند و بر اساس فاکتورهایی مثل نوع ساختمان قطع کننده و مقدار ولتاژ تقسیم بندی می شوند. فیوز نوعی رله محسوب می شود که کار آن محافظت در برابر جریان اضافی و اتصال کوتاه است.

رله تابلوبرق صنعتی

وسیله ای است که به صورت مکانیکی یا الکتریکی به وسایل کلیدزنی متصل شده و با آزاد کردن ضامن نگهدارنده یا دادن فرمان الکتریکی اجازه باز یا بسته شدن به کلید را می دهد. رله ها قابل برنامه ریزی هستند و با توجه به خطاها و مشکلات داخل مدار، فرمان قطع یا وصل را صادر می کند.

شینه تابلوبرق صنعتی

شینه یا باس بار برای اتصال تجهیزات ولتاژ بالا به تجهیزات ولتاژ پایین در مخازن باتری استفاده می شود، که به جای کابل می توان از آن استفاده کرد و دارای دو نوع شینه ارت (برای توزیع و تقسیم مدارات) و نول (توزیع فاز نول) است.

مقره تابلوبرق صنعتی

از مقره ها برای مهار کردن قسمت های مختلف وسایل هادی درون تابلو استفاده می شود که البته اکثریت مقره را نوعی نگه دارنده شینه برای اتصال به بدنه تابلو می دانند، مقره ها معمولا یا از جنس چینی یا پلاستیک هستند.

ترمینال

به منظور ارتباط تجهیزات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. ترمینال ها دارای سه نوع شاخه ای، ریلی و پیچی هستند.

  • شاخه ای: انشعاب از سیم ها در مکان های مختلف
  • ریلی: برای انشعاب گیری داخل تابلو
  • پیچی: جهت اتصال چند سیم به یکدیگر با سرعت و نصب آسان

کلید زمین

شاید اصطلاح زمین کردن را شنیده باشید، در واقع کار ارتینگ یا زمین کردن به جهت حفظ جان کارکنان که با تجهیزات الکتریکی در تماس هستند، انجام می شود. عمل ارتینگ توسط کلید زمین و به صورت اتصال قطعه های فلزی دستگاه الکتریکی به زمین انجام می شود با این کار اگر هر گونه نشتی جریان در قطعات وجود داشته باشد به زمین منتقل می شود. این کلید، جریان را تحت شرایط نرمال مدار از خود عبور نمی دهد.

ترانس

برای بررسی و نگهداری شبکه های توزیع برق نیاز است پارامترهای مهمی را به صورت پیوسته و مداوم اندازه گیری کنیم که این کار با کمک ترانس ها انجام می شوند، ترانس ها در تابلو برق ها به منظور تنظیم ولتاژ، جریان و توان استفاده می شوند. دو نوع ترانس جهت اندازه گیری و کنترل استفاده می شوند که عبارت اند از: ترانس CT (جریان)، ترانس PT (ولتاژ) که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ترانسفورماتور جریان (CT)

ترانس های CT که به آنها ترانسفورماتورهای جریان نیز می گویند برای اندازه گیری و محافظت، با استفاده از سیگنال جریان کوچک، بکار گرفته می شوند که طرز کار آنها به این گونه است که جریان هایی با دامنه زیاد به جریان های بسیار کوچک تبدیل می کند تا برای رله ها و دیگر تجهیزات مناسب باشد. ترانس های CT در دو نوع اندازه گیری و حفاظتی ارائه می شود.

  1. ترانس CT اندازه گیری: وظیفه این نوع اندازه گیری جریان است.
  2. ترانس CT محافظتی: برای تشخیص اتصال کوتاه، اضافه بار و همچنین خطای ارت (زمین) استفاده می شود، در ساخت این نوع ترانس ها از ترموپلاستیک فشرده و کاور محافظتی استفاده شده که این امر موجب افزایش مقاومت آنها می شود.

ترانسفورماتور ولتاژ (PT)

این ترانس نیز جهت کاهش ولتاژ با دامنه زیاد به ولتاژ هایی که به راحتی با دستگاه های اندازه گیری فشار ضعیف قابل اندازه گیری است، به کار می روند، همچنین برای ایزولاسیون بین ولتاژ بالای شبکه قدرت و دیگر قطعات وصل شده به ثانویه استفاده می شود.

کاربرد تابلو برق صنعتی

تابلوها در کلیه شرایط عادی و غیر عادی به شبکه متصل هستند، بنابراین اثرات تمامی موارد مربوط به شرایط فوق نباید باعث خرابی یا عدم عملکرد صحیح آنها شود. تابلوهای توزیع باید قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه و اثرات ناشی از آن و عملکرد مناسب در حالت گذرا را داشته باشند. تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط نقش بسیار مهمی را در صنعت برق ایفا می کنند لذا طراحی و انتخاب صحیح و اصولی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موارد زیر از مهمترین موارد کاربرد تابلوها به شمار می روند:

  • عملیات حفاظت سیستم توزیع در شرایط غیر عادی شبکه
  • عملیات کنترل سیستم توزیع در شرایط عادی شبکه
  • از تجهیزات داخل تابلو در برابر عوامل جوی نظیر باد و باران و غیره محافظت لازم را به عمل می آورد.
  • از جان افراد در محل های مورد نظر حفاظت می کند.
  • تقسیم برق بر اساس اصول و قواعد بین تمامی تجهیزات با کارایی مختلف.
  • جلوگیری از نشتی های جریان برق با استفاده از فیوزها و کلیدها قطع کننده.

 

نحوه قرارگیری تجهیزات در تابلوبرق صنعتی

اجزای تابلو را می توان با توجه به کاربرد آن، توسط یک متخصص نصب کرد اما چیدمان اصولی اجزای تابلوبرق صنعتی باید به صورتی باشد که تمامی تجهیزات مثل کنترلرها، فیوزها، ترانس ها و غیره کاملا مشخص و با فاصله و در محفظه های خود قرار بگیرند و دسترسی به تمامی تجهیزات از جلو امکان پذیر باشد. از اجزای تابلو می توان به داکت ها، ریل، سینی، سیم و کابل، لوازم اندازه گیری، ترمینال و باس بار (شینه) و غیره اشاره کرد.

بهترین برند برای خرید تابلو برق صنعتی

تابلو برق ها در ابعاد و شرایط گوناگون در بازار موجود هستند و می توان به راحتی اقدام به خرید این تابلوها کرد، اما موردی که در خرید هر نوع تابلو برق باید به آن توجه داشت این است که ما با بررسی نیاز فعلی و با توجه به نیازمان در آینده به برق و تجهیزات برقی، تابلو برق صنعتی را خریداری کنیم، مورد مهم بعدی که در خرید تابلو و تجهیزات آن باید توجه داشت این است که از تولید کنندگان معتبر که خدمات پس از فروش دارند، خرید خود را انجام دهیم.

نصب و نگهداری تابلو برق صنعتی

نصب و نگه داری تابلوبرق صنعتی بسیار راحت اما تخصصی است و باید با تجهیزات مناسب آن انجام شود، نگهداری آنها امری بسیار مهم است زیرا در شرایط گوناگون و به مرور زمان امکان دارد این تجهیزات دچار آسیب شوند پس باید در نگهداری و حفاظت از آنها کوشا بود و در صورت خرابی در اولین فرصت قطعات را تعمیر یا تعویض کرد. در هنگام خرید باید به این مورد که امکان دارد در آینده قطعاتی را به تابلو اضافه کنیم، توجه داشت، زیرا برش یا سوراخ کردن بدنه جهت افزایش فضا با استانداردهای تعریف شده مغایرت دارد.

 

جهت ثبت سفارش و یا خرید انواع تابلو برق های صنعتی از شرکت مهندسی ساخت فراز کاچار می توانید با استفاده از صفحه تماس با ما ، با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

رتبه بندی شرکت های